شست ماشه ای مادرزادی

در مورد انگشت ماشه ای مادر زادی یا شست ماشه ای مادرزادی چه می دانید؟

چه موقعی شست فرزند من نیاز به جراحی انگشت ماشه ای مادر زادی دارد؟

فرق شست ماشه ای مادر زادی با انگشت ماشه ای چیست؟

شست ماشه ای مادرزادی

شست ماشه مادرزادی

انگشت شست ماشه ای کودکان یا مادرزادی اساساً یک تاندون گیر کرده است و می تواند در نوزادان، کودکان نوپا و خردسالان رخ دهد. یک تونل در پایه سمت کف انگشت شست وجود دارد که تاندون خم کننده شست از آن عبور می کند. هنگامی که تاندون ضخیم می شود، نمی تواند از  داخل تونل عبور کند یا این کار را با “کلیک” یا “پاپ” انجام می دهد که باعث می شود انتهای انگشت خمیده به نظر برسد . این وضعیت نام خود را از این انگشت خمیده گرفته است که به نظر می رسد در حال خمیدن اسلحه است.
شکل ۱
شست ماشه مادرزادی به صورت یک انگشت شست که به دلیل تاندون ضخیم در حالت خمیده گیر کرده است که یا نمی تواند از تونل در پایه سمت کف انگشت شست عبور کند یا فقط می تواند با یک “کلیک” یا “پاپ” عبور کند، ظاهر می شود. که ممکن است باعث درد کودک شود. بعضی وقت ها هم شست بصورت سفت که خم راست نمی شود خود را نشان می دهد یعنی پدر مادر متوجه می شوند شست کودک شان خم و راست نمی شود.
علت ایجاد انگشت شست در کودکان مشخص نیست. انگشت شست ماشه ای در نوزادان دیده نمی شود، اما به نظر می رسد که در ۲٪ از جمعیت جهان در سنین کودکی رخ می دهد. از این میان، نزدیک به یک سوم انگشت شست را در هر دو شست ایجاد می کنند. تصور نمی شود که انگشت شست ماشه ای با سابقه تروما مرتبط باشد. به نظر می رسد برخی از کودکان فقط آناتومی یا ژنتیک لازم را دارند و برخی دیگر ندارند.

علائم و نشانه های شست ماشه ای مادر زادی یا انگشت ماشهای مادرزادی چیست؟

علائم و نشانه های بالقوه انگشت شست محرک عبارتند از:

ناتوانی در صاف کردن کامل انگشت شست
یک “پاپ” یا “کلیک” انگشت شست، که ممکن است کودک را دچار درد کند
اکثر کودکان بدون درد هستند و به طور معمول از دستان خود استفاده می کنند، فقط  همیشه با شست خم شده کار می کنند.

نتیجه نهایی و طبیعی انگشت ماشه ای مادر زادی یا شست ماشه ای مادرزادی چگونه است؟

تاریخچه دقیق سلامت کودک از جمله شرایط پزشکی، نحوه رشد کودک، “پریدن” یا “کلیک کردن” در انگشت شست، درد، استفاده محدود از انگشت شست، سابقه خانوادگی و آسیب های قبلی در تشخیص انگشت شست ماشه ای کودکان مهم است. در برخی موارد (اما نه بیشتر) اشعه ایکس یا اولتراسوند ممکن است مفید باشد.

شواهد نشان می دهد که تقریباً تعداد زیادی از کودکان از شست ماشه خارج می شوند و به بیش از مشاهده و تحت نظر قراردادن  نیاز ندارند. مشخص نیست که آیا آتل می تواند به این بیماری کمک کند یا خیر، و مشخص نیست که آیا تاریخچه طبیعی اکثر انگشتان شست سفت شده به خودی خود از بین می رود یا خیر.

هنگامی که علائم شدید هستند یا بهبود نمی یابند، ممکن است به جراحی نیاز باشد تا فضای بیشتری برای عبور تاندون از تونل ایجاد شود. پس از جراحی، درد در اطراف ناحیه بریده شده می تواند یک یا دو هفته طول بکشد.

بازیابی معمولاً سریع و موفقیت آمیز است. ضخامت تاندون ممکن است برای چندین سال به طور کامل از بین نرود، اما تاندون گیر نمی کند، صداهای “پاپ” یا “کلیک” را نشان نمی دهد،

بزرگسالان نیز ممکن است انگشت شست ماشه ای داشته باشند، اما دلایل و درمان های مختلفی دارد که ممکن است شامل استراحت، داروهای ضد التهابی و گاهی اوقات تزریق استروئید باشد. یک جراحی مشابه ممکن است به دلایل مختلف کمک کند. اما در کودکان هیچ التهابی وجود ندارد. این یک بلوک مکانیکی از یک تاندون ضخیم است،تزریق کورتون به هیچ وجه در  در شست ماشه ای مادرزادی کودکان  توصیه نمی شود چون در کودکان این بیماری علت التهابی ندارد.

مشاهده نمونه عمل جراحی شست ماشه ای مادرزادی