تفاوت انگشت ماشه ای با شست ماشه ای مادرزادی

تفاوت انگشت ماشه ای با شست ماشه ای مادرزادی چیست؟

شست ماشه ای مادرزادی

۱-انگشت مبتلا:

• انگشت ماشه ای: معمولاً یک یا چند انگشت را در بر می‌گیرد و به طور متداول انگشتان وسط یا انگشت نشانه بیشتر درگیر هستند.
    • شست ماشه ای مادرزادی: در اصل انگشت شست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از طریق تولد به وجود می‌آید به دلیل مشکلات توسعه‌ای.

۲-تفاوت شروع و توسعه بیماری:

• انگشت ماشه ای: اغلب در زندگی بزرگتران تشکیل می‌شود، معمولاً در بزرگسالان و ممکن است با حرکات تکراری دست یا برخی از شرایط پزشکی مرتبط باشد.
    • شست ماشه ای مادرزادی: از تولد حاصل است، نشان‌دهنده نقص تولدی در توسعه غلاف آهنگی انگشت شست است.

۳-علل ایجاد دو بیماری:

• انگشت ماشه ای: اغلب ناشی از التهاب یا تحریک غلاف تاندون است و به وجود آوردن گره‌ها یا تورم می‌پردازد.
    • شست ماشه ای مادرزادی: ناشی از ضخیم شدن توسعه‌ای غلاف تاندون است که حرکت انگشت شست را از مراحل ابتدایی زندگی تحت تأثیر می‌گذارد.

۴-علائم:

• انگشت ماشه ای: علائم شامل درد، حس کلیک یا رها شدن ناگهانی انگشت، سفتی و یا مشکل در صاف کردن یا خم کردن انگشت مبتلا است.
    • شست ماشه ای مادرزادی: علائم شامل حس گرفتن یا قفل شدن انگشت شست هنگام سعی در خم کردن آن و وضعیت خمیده و ثابت انگشت شست است.

۵-وقوع و شیوع:

• انگشت ماشه ای: در بزرگترها رایج‌تر است و اغلب با عوامل مشخص شغلی یا سلامت مرتبط می‌شود.
    • شست ماشه ای مادرزادی: از تولد حاصل است و وقوع آن به طور معمول به عوامل خارجی یا سبک زندگی مرتبط نیست.

۶-مرحله توسعه:

• انگشت ماشه ای: به مرور زمان تشکیل می‌شود و شدت ممکن است به تدریج پیشرفت کند.
    • شست ماشه ای مادرزادی: از نوزادی شناخته می‌شود و تأثیر آن بر حرکت انگشت شست از ابتدای زندگی آشکار است.

۷-رویکرد درمانی:

• انگشت ماشه ای: درمان ممکن است شامل استراحت، داروهای ضد التهاب، استفاده از اسپلینت یا تزریق کورتون  و در موارد شدید، آزاد سازی جراحی غلاف تاندون باشد.
    • شست ماشه ای مادرزادی: گزینه‌های درمان شامل مشاهده، تمرینات کششی، استفاده از اسپلینت و در صورت لزوم، اصلاح جراحی می‌شود. تزریق کورتون و داروهای التهابی ممنوع است.

۸-پیش‌بینی:

• انگشت ماشه ای: پیش‌بینی به طور کلی خوب است و علائم می‌توانند با درمان مناسب بهبود یابند.
    • شست ماشه ای مادرزادی: با مداخله به موقع، پیش‌بینی مثبت است و هر دو روش جراحی و غیرجراحی می‌توانند به بهبود عملکرد انگشت شست منجر شوند.

فهم این تفاوت‌ها برای تشخیص دقیق و مدیریت مناسب هر یک از انگشت ماشه ای و شست ماشه ای مادرزادی بر اساس ویژگی‌ها و نیازهای خاص هر فرد اهمیت دارد.