جراح پلاستيك و زيبايي
فوق تخصص جراحي ترميمي و دست

مطب تهران : ۸۸۱۹۲۶۱۱-۰۲۱

مطب کرج : ۳۲۲۶۵۵۶۹-۰۲۶

عصب رادیال ؛ بیماری ها و درمان آن چگونه است

ماورانت
عصب رادیال

معرفی یک بیمار :
آقای جوانی بدنبال تصادف دچار شکستگی استخوان بازوی راست شده است اکنون شکستگی بازو درمان شده است ولی بیمار قادر به بالا بردن مچ دست و انگشتان نمی باشد.

مشکل این بیمار چیست؟

بله این بیمار مبتلا به فلج عصب رادیال شده است برای اطلاعات بیشتر این بخش را مطالعه فرمایید.
عصب رادیال از طناب خلفی شبکه بازوی منشاء می گیرد پس از چرخش به دور استخوان بازو در کانال مارپیچ استخوان بازو(Spiral Groove) به سمت خارج بازو می رود و این عصب حین عبور از کانال مارپیچی به هر یک از سه سر عضله سه سر بازویی عصب دهی می کند گاه اتفاق می افتد که در اثر تصادفات و شکستگی استخوان بازو در محل کانال مارپیچی عصب رادیال در این ناحیه دچار صدمه شده و بیمار دچار افتادگی مچ دست شده و قادر به راست کردن انگشتان دست و مچ نخواهد بود که درمان مخصوص به خود را دارد.بهتر آنست که اگر قرار بر جراحی بازو می باشد یک نفر جراح اعصاب محیطی یا جراح پلاستیک در حین عمل حضور داشته باشد.

۹

عصب رادیال سپس وارد قسمت لترال و خارجی بازو شده به سمت انتها طی مسیر می کند و در این ناحیه به دو عضله مهم بازکننده های کوتاه و بلند مچ عصب دهی می کند، پس از آن در ناحیه ابتدایی ساعد عصب رادیال به دو شاخه سطحی که حسی بوده و شاخه عمقی یا پشتی (Posterior Interosseous Nerve ) و یا PIN که حرکتی است تقسیم می شود. شاخه حسی به عصب دهی حس پشت دست منتهی می شود و شاخه پشتی یا حرکتی از ناحیه سر استخوان بازو به سمت پشت ساعد رفته و عصب رسانی عضلات باز کننده شست و انگشتان را به عهده دارد

۱۰

۱۱

کمپرسیون عصب رادیال سطحی ( Wartenberg’s Syndrome ) :

این بیماری به فشردگی عصب رادیال سطحی هنگام عبور از ناحیه ساعد به پشت دست اطلاق می شود. بیمار با درد و پارستزی پشت دست مراجعه می کند، مهمترین نکته در این بیماری افتراق آن از بیماری دکوروان (مراجعه به بخش جراحی دست) است که تقریبا علایم مشابه دارند است معمولا علامت تینل (دردناک شدن موضع با ضربه انگشت) مثبت است درمان اولیه استراحت ، بستن آتل و درصورت عدم بهبودی درمان جراحی است.

۱۲

 

تهران :میدان ونک، ابتدی ولیعصر به سمت شمال ، خیابان صانعی پشت دادگاه خانواده پلاک ۳۳ ساختمان پزشکان صدف طبقه سوم شرقی واحد ۳۰ مراجعه با وقت و هماهنگی قبلی

روزهای مراجعه : دوشنبه

تلفن تماس : ۸۸۱۹۲۶۱۱-۰۲۱

  • کرج : چهارراه طالقانی کوچه مرجان کلینیک پاستور مراجعه با وقت و نوبت قبلی

    روزهای مراجعه : یکشنبه و سه شنبه

    تلفن تماس : ۳۲۲۶۵۵۶۹-۰۲۶

  • با عضویت در خبرنامه میتوانید از آخرین مطالب و مقالات تخصصی و همچنین تخفیف های مناسبی و فصلی آگاه شوید