جراح پلاستيك و زيبايي
فوق تخصص جراحي ترميمي و دست

مطب تهران : ۸۸۱۹۲۶۱۱-۰۲۱

مطب کرج : ۳۲۲۶۵۵۶۹-۰۲۶

تزریق ژل و چربی

ماورانت

تزریق ژل و چربی :

پر کننده ها و یا حجم دهنده ها که اصطلاحا در انگلیسی فیلر گفته میشوند  روشهای معمول  برای جوانسازی و  برجسته کردن صورت ، گونه، لبها و باسن هستند به دو دسته مهم تقسیم می شوند :

    • تزریق ژل
    • تزریق چربی اتولوگ (یعنی از بدن خود شخص)

 

ژل ها :

بهترین و مطمئن ترین نوع ژلها، ژلهای هیالورونیک اسیدی قابل جذب هستند. مهمترین نکته آن است که از مارکهای معتبر و مورد تایید سازمان FDA استفاده شود. اگرچه مدت ماندگاری این نوع ژلها بین یک سال تا یک سال و نیم است ولی در عوض عارضه هایی مانند (گلوله شدن، جابه جایی و عفونت) را ندارند اما درگذشته ژل هایی که به کار می رفتند، غیرقابل جذب بوده و عوارضی از جمله جابه جایی، گلوله شدن و عفونت داشتند که امروزه تقریبا منسوخ شده اند و ژلهای جدید که قابل جذب هستند جایگزین برتر آنها شدهاند، چون کاملا سازگار با بافت طبیعی بدن انسان ساخته شده اند و هیچ نوع عارضه ای برای شخص ایجاد نمی کنند .
تزریق چربی :

از بافت چربی طبیعی بدن خود فرد برای حجم دادن و برجسته کردن لبها , گونه ها, خط خنده و بزرگ سازی باسن میتوان استفاده کرد .

تزریق چربی : جوانی واقعی به روش سه بعدی
تزریق چربی : هدیه ای از خود شما برای زیبایی خودتان

 

 

سوال: چرا با وجود روشهای مختلف جراحی زیبایی  و لیزر بازهم احساس جوانی در چهره ها ایجاد نمی شود؟

دکتر علی کربلایی خانی فوق تخصص جراحی ترمیمی دست و جراح پلاستیک و زیبایی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی به این پرشش شما پاسخ می دهد.

چرا با وجود لیزر و لیفتینگهای متعدد در پوست همچنان احساس جوانی نمی کنیم ؟

اثرات افزایش سن در چهره افراد:

۱- افت لایه های مختلف پوست شامل عضلات و چربیهای صورت

۲- از دست رفتن حجم لایه های مختلف صورت

مثال ساده این اتفاق تبدیل شدن سطح کاملا صاف انگور به کشمش با سطحی پر از چروک تنها به علت از دست دادن آب است بنابر این لیفتینگ تنها حکم صاف کردن چهره را دارد درست مثل پارچه ای که طول و عرض آن کشیده شود بنابر این تنها با تکیه بر این روش شاهد جوانی و شادابی که منظورش را داریم نمی شویم.
اما راه حل چیست؟

انش نوین زیبایی شناسی روش حجم دادن به بافتهای فرسوده و تحلیل رفته چهره بصورت سه بعدی را که یکی از مدرنترین و هنرمندانه ترین شیوه های جراحی پلاستیک صورت می داند تا جایی که این روش یکی از ارکان مطرح زیباسازی صورت شده است.حجم دادن با استفاده از تکنیکهای متعدد مانند استفاده از پروتز ها،ژل و فیلر ها(پرکننده ها) انجام می شود اما بین همه اینها بهترین و طبیعی ترین شیوه زیباسازی سه بعدی حجم دادن چهره از طریق تزریق چربی است. چون در این روش سلولهای چربی از بافت فرد گرفته می شود در نتیجه امکان دفع و یا جابجایی احتمالی وجود ندارد از طرف دیگر این امکان را می دهد بافتهای از دست رفته به شیوه ای کاملا طبیعی اصلاح شود . علاوه بر این در صورت انجام صحیح این روش ،بافتهای چربی تزریق شده علاوه بر سلولهای چربی ، سرشار از فاکتورهای رشد پلاکتی و سلولهای بنیادی خواهد بود که نه تنها باعث پرشدن بافتهای تحلیل رفته می شود بلکه سبب تازگی ، طراوت و  شادابی پوست محل تزریق نیز خواهد شد که این اثر به علت وجود فاکتورهای رشدموجود در بافت تزریق شده و تمایز سلولهای بنیادی موجود به سلولهای تولید کننده کلاژن و عروق خونی بافت می باشد.

کاربرد های مختلف تزریق چربی :

 

– ناصافی پوست انگشتان و لاغری سطح پشت دست
– اصلاح خالی شدگی و گودی قسمت بالای چشم
– اصلاح خالی شدگی و گودی زیر چشم
– پر کردن گونه ، صورت و اصلاح خط خنده
– پر کردن اطراف چانه، پر کردن خط فک پایینی
– کمک به اصلاح گودی های بالای بینی
– خط اخم و خطوط پیشانی
– کمک به اصلاح هرگونه ناهنجاریهای حجمی در صورت یا اندامها ناشی از ضربه ، تصادف یا مسایل مادرزادی
– بزرگ و بر جسته کردن باسن
–  تزریق چربی به سینه

تزریق چربی به چه روشی انجام می شود؟

تزریق چربی با استفاده از چربی گرفته شده از خود بیمار در نواحی شکم ، پایین تنه و رانها و بالای تنه با استفاده از کانولاهای بسیار ظریف انجام می گیرد. این روش قابل انجام بصورت سرپایی است ولی بهتر است در کلینیک مجهز انجام شود انجام آن در مطب ممکن است خطراتی را متوجه بیمار کند ولی این روش نیاز به بستری شبانه ندارد و بیمار پس از تزریق می تواند به منزل برود. تورم ناشی از تزریق چربی هم معمولا پس از یک هفته ازبین می رود بنابراین با انتخاب روش تزریق چربی به ساده ترین شکل ممکن به تغییری مطلوب در چهره تان  می رسید .ما معتقدیم برای رسیدن به  نتیجه بهتر باید تزریق چربی توسط پزشک ماهر و دوره دیده و در مراکز جراحی  انجام شود چون فضای استریل و  پاکیزه در رسیدن به نتیجه های مطلوب نقش بسیاری دارد .در واقع این جراحی هم با بیهوشی و هم بدون بیهوشی  قابل انجام است ولی عدم نیاز به بیهوشی نباید به این معنی باشد تا این عمل در هر مکانی و توسط شخص غیر متخصص انجام شود.
احتمال جذب چربی تزریق شده یک باور غلط است

اگر مراحل تزریق چربی درست و بر اساس اصول پزشکی انجام شود احتمال جذب چربی بسیار کاهش می یابد تزریق چربی یک پروسه کاملا دقیق است ،زیرا بافت چربی یک بافت زنده است،بنابراین باید مرحله کشیدن چربی  با ظرافت خاصی انجام شود،و همینطور با فشار کاملا حساب شده کشیده شده و پس از فرآوری مناسب تزریق شود، زیرا کوچکترین بی توجهی در این مرحله باعث می شود سلولهای چربی در این پروسه زنده نمانند و آن وقت است که که شاهد مشکل جذب چربی در مدت کوتاهی بعد از تزریق هستیم . در کل باید به بیمار توضیح داد که برای حصول نتیجه بهتر ،احتمال تکرار تزریق وجود دارد.
راهی برای کاهش امکان جذب چربی :

بعد از مرحله حساس کشیدن بافت چربی،خون ، روغن و مواد بی حس کننده از آن گرفته می شود و تنها سلولهای خالص چربی به به بافت جدید تزریق می شود ، این سلولها باید در شرایط خاص پالایش شوند ، اما در روشهای نوین قبل از تزریق نهایی به منظور گیرایی بیشتر سلولهای چربی ، سلولهای بنیادی و برخی فاکتورهای رشد سلولی که ازخون خود شخص گرفته می شود نیز به بافت خالص چربی اضافه شده  وبه این ترتیب گیرایی سلول چربی تقویت می شود . بنابراین با استفاده از این تکنیک ها امکان جذب چربی به حداقل می رسد ،به این دلیل به جرات  می توان گفت تزریق چربی به شرط این که به شیوه درست انجام شود بسیار ماندگارتر  است،تزریق چربی شیوه ای است که می تواند به تنهایی یا همراه  با جراحی هایی مانند  جراحی پلک،کشیدن صورت و پروتزهای صورت و با کلیه عمل های جراحی سینه و شکم قابل انجام است بهترین آن زمانی است که فرد کاندید عملهای مانند زیبایی شکم و یا لیپوساکشن پهلوها ، رانها و شکم است.
تزریق چربی باسن و بزرگ سازی آن
برای بزرگ سازی باسن دو روش اصلی وجود دارد:
۱-  تعبیه پروتز به باسن
۲- تزریق چربی از بدن خود فرد

تعبیه پروتز باسن در کسانی کاربرد دارد که لاغر هستند و چربی اضافه در بدن خود جهت فراوری و تزریق مجدد به ناحیه باسن ندارند و در کل پروتز باسن با توجه به عوارضی که دارد مانند پروتز سینه جا نیافتاده است  چون برای بزرگ کردن سینه در حال حاضر استاندارد طلایی تعبیه پروتز سینه می باشد و نتایج حاصل از آن بسیار عالی است ولی در مورد باسن تعبیه پروتز با توجه به عوارض شایعی که دارد در کسانیکه چربی در ناحیه شکم و کمر دارند استاندارد طلایی تزریق چربی هست برای اینکه در تزریق چربی دو هدف همزمان حاصل می شود یکی کاهش دور کمر و دوم افزایش حجم باسن برای آن که اندام زیبا بنظر برسد باید نسب ناحیه کمر به باسن   ۷ به ۱۰ باشد پس کسانیکه چاقی موضعی شکم و پهلوها دارند با لیپوساکشن پهلوها و شکم حجم آنها کاهش پیدا کرده و با تزریق آن در ناحه باسن زیبایی اندام حاصل می شود.
تزریق چربی در هر طرف باید در حدود یک لیتر یا کمتر باشد و همچنین تزریق چربی باید در لایه های مختلف باسن و در لایه های مختلف از روی استخوان تا لایه های مختلف عضلات و زیر پوست و بصورت یکنواخت تزریق شود.

عکسهای قبل و بعد از عمل تزریق چربی باسن :

asafl

asbl

عوارض تزریق چربی باسن :

در هر صورت برای هر عمل جراحی عوارضی وجود دارد ولی اگر این عمل توسط فرد با تجربه صورت گیرد عوارض تزریق چربی باسن به حداقل می رسد، عوارض تزریق چربی باسن معمولا در حجمهایی که بالای یک لیتر تزریق در هر باسن باشد بروز می کند و یا اگر لیپوساکشن بالای ۵ لیتر باشد عوارض مشاهده می شود که ممکن بدن دچارکمبود مایع شود لذا بهتره بیمار بعد از عمل از الکترولیتهای ورزشی استفاده کند چون در تزریق چربی باسن از لیزر استفاده نمی شود چون لیزر سلولهای چربی را می کشد و تزریق آن بی فایده می شود. لذا برای جلوگیری از عفونت بهتره تزریق چربی در هر طرف باسن در حد یک لیتر و یا کمتر باشد، از عوارض نادر دیگر جمع شدن مایع در محل لیپوساکشن می باشد که ممکن است نیاز باشد پزشک توسط آسپیراسیون تخلیه نماید، اگر استفاده از لباس فشاری (گن) بعد از عمل بطور مناسب صورت گیرد احتمال تجمع مایع کاهش می یابد.
دستورات بعد از عمل تزریق چربی در باسن :

تزریق چربی باسن معمولا بصورت سرپایی انجام می شود، نکته مهم اینست که بیمار برای ۳ الی ۴ روز پس از عمل مراقب توانا وعاقل در منزل داشته باشد، بهتره برای راحتی بیمار۲۴ ساعت سوند ادراری دشته باشد و آنتی بیوتیک مناسب برای دوره بعد از عمل تجویز شود.

فعالیت بیمار برای ۱ تا ۲ هفته بعد از عمل باید کاملا محدود شود فرد باید بر روی شکم بخوابد ولی اجازه راه رفتن از عصر روز عمل باید تشویق شود، اجازه نشستن جز برای قضای حاجت داده نمی شود. لباس فشاری (گن) که بلافاصله پس از عمل پوشیده می شود باید بین ۴ الی ۵روز بعد از عمل در بدن بماند و خارج نشود، بیمار باید تا دو هفته کاملا تحت نظر پزشک باشد تا از نظر بروز عفونت چک شود و خود بیمار هم باید باسن خود را از نظر وجود نقاط قرمز که ممکنه علایم عفونت باشند چک کند، بعد از دو هفته اجازه نشستن به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به بیمار داده می شود.

لباس فشاری تا ۱۲ هفته  بعد از عمل پوشیده می شود و بعد از ۶ هفته اجازه فعالیت سبک به بیمار داده می شود ۱۲ هفته بعد از عمل بیمار می تواند فعالیت غیر محدود و شدید ورزشی داشته باشد، در تزریق چربی ناحیه باسن فرد باید تا ۶ ماه  تزریق عضلانی نداشته باشد.

تزریق چربی به سینه :

باوجود پروتز سینه که نتایج زیبایی حاصل از آن بی نظیر است جایی برای تزریق چربی  به سینه وجود ندارد با این حال بیمارانی مراجعه می کنند و تقاضای تزریق چربی به سینه دارند که منتظر آپلود مطالب ما در این مورد باشید.

تهران :میدان ونک، ابتدی ولیعصر به سمت شمال ، خیابان صانعی پشت دادگاه خانواده پلاک ۳۳ ساختمان پزشکان صدف طبقه سوم شرقی واحد ۳۰ مراجعه با وقت و هماهنگی قبلی

روزهای مراجعه : دوشنبه

تلفن تماس : ۸۸۱۹۲۶۱۱-۰۲۱

  • کرج : چهارراه طالقانی کوچه مرجان کلینیک پاستور مراجعه با وقت و نوبت قبلی

    روزهای مراجعه : یکشنبه و سه شنبه

    تلفن تماس : ۳۲۲۶۵۵۶۹-۰۲۶

  • با عضویت در خبرنامه میتوانید از آخرین مطالب و مقالات تخصصی و همچنین تخفیف های مناسبی و فصلی آگاه شوید