جراح پلاستيك و زيبايي
فوق تخصص جراحي ترميمي و دست

مطب تهران : ۸۸۱۹۲۶۱۱-۰۲۱

مطب کرج : ۳۲۲۶۵۵۶۹-۰۲۶

تعبیه پروتز باسن

ماورانت
31 آگوست 2016|دسته‌بندی نشده

پروتز باسن آری یا نه؟

پروتز باسن معمولا برای بزرگ کردن باسن در کسانی به ‌‌کار می رود که چربی به اندازه کافی برای تزریق به باسن ندارند چون در حال حاضر روش استاندارد بزرگ کردن باسن تزریق چربی شکم پهلوها به باسن است‌‌‌‌‌‌‌
این که آیا ما ازپروتز باسن استفاده کنیم یا از روشهای دیگری مانند تزریق چربی برای بزرگ کردن باسن استفاده کنیم نیاز به آنالیز زیبایی زیبایی شناختی باسن دارد.
آنالیز زیبایی شناختی باسن :

برای بررسی  زیبایی باسن لازمه آن را توسط دو تا خط عمود بر هم در مرکز باسن بصورت فرضی به چهار قسمت مساوی تقسیم کنیم یک باسن ایده ال در هر طرف این خطوط ( چه خط عمودی و چه خط عرضی) حجم مساوی دارد و به شکل یک توپ فوتبال است.

زیبایی-شناختی-باسن-بر-اساس-تقسیم-بندی-چهار-قسمتی-آن

اگر ما باسن را بررسی  کنیم متوجه می شویم قسمتهای ۳ و ۴ تحتانی نسبت به قسمتهای ۱ و ۲ فوقانی به نسبتی پهن تر می باشد، برای بررسی انتخاب بهترین عمل برای باسن باید هر چهار قسمت بصورت جداگانه و در ارتباط با هم بررسی شوند و کمبود و افزایش حجم مورد ریز بینی قرار داده شود.
در قسمت فوقانی و داخلی باسن یا فضای ساکروم با ید یه شکلی شبیه V مشحص باشد که به عنوان منطقه V  نامیده می شود و هرچه شکل V در این ناحیه مشخص تر باشد باسن زیبایی بیشتری دارد.

 

انتظارات بیماران :

بیمارانی که جهت بهبود تناسب اندام خود مراجعه می کنند می تواند تغییرات مرتبط با افزایش سن و یا کمبودهای بافت نرم ناحیه باسن باشد بزرگ کردن باسن حتما برجسته کردن باسن نیست بلکه می تواند مربوط به شکل دهی مجدد باسن باشد. کاهش حجم مناطقی که از نظر زیبایی ناخواسته است و افزودن آن به منطقی که از نظر زیبایی اهمیت دارد، حتی یک باسن بزرگ هم می‌‌‌تواند نازیبا باشد به این خاطر که توضیح حجم متناسبی نداشته باشد و در مناطقی که از نظر تناسب اندام اهمیت دارد به اندازه کافی حجم مناسب نداشته باشد ودر مناطق دیگر حجم زیادی داشته باشد.
لذا می توان گفت که لیپو‌ساکش برای پیکرتراشی و  تزریق چربی باسن و تعبیه پروتز باسن برای افزایش حجم کاربرد دارد.

چه کسانی کاندید پروتز باسن هستند؟

افراد ایده‌ال برای تعبیه پروتز باسن افراد جوان با هیکل نسبتا نیمه ورزشی و بدون افتادگی باسن هستند، افراد چاق به هیچ وجه کاندید مناسبی برای تعبیه پروتز باسن نیستند اگر این افراد وزن خود را کاهش دهند و افتادگی ناحیه پهلو و باسن را اصلاح کنند می توانند کاندید مناسبی برای این عمل باشند. در عملهای اولیه جاگذاری پروتز باسن مقادیر زیادی از باز شدن زخم و خارج شدن پروتز مشاهده شد بیماران درخواست داشتند پروتز های بزرگتری استفاده شود به همان نسبت عوارض بالاتر می رفت  و هرچه BMI بالاتر می رود ریسک عوارض جراحی و باز شدن زخم بیشتر می شود.

محاسبه BMI :

وزن ( به کیلوگرم)  تقسیم بر مجذور قد به متر مثلا شخصی که وزن ۷۰ کیلوگرم و قد حدود ۱۷۰ سانتیمتر و یا۱/۷دارد BMI  وی مساوی۲۴/۲۲ است.( یعنی ۷۰ تقسیم بر ۲/۸۹ که حاصل ضرب ۱/۷ در خودش می باشد)  ودر BMI  بالای ۳۰ عوارض جراحی بیشتر می شود.

اگر BMI  فرد کمتر از ۲۰ باشد چربی کافی در بدن  برای انتقال ندارد لذا استفاده از پروتز مناسبتراست  ولی اگر این   BMI  بالای ۲۸ باشد چربی بدن فراوان است استفاده از چربی برای حجم دادن باسن مناسب است. اکنون خیلی از پزشکان امریکایی  استفاده از چربی را برای BMI  بالای ۲۴ توصیه می کنند.

نسبت زیبایی کمر به باسن :

یکی از معیارهای مهم زیبایی اندام نسبت دور کمر به دور باسن است بهترین نسبت ۷ به ۱۰ است یعنی اگر دور کمر ۷۰ سانتیمتر است بهتره دور باسن ۱۰۰ سانتیمتر باشد.  و این نسبت  در تزریق چربی با لیپوساکشن شکم و پهلو و انتقال به باسن بهتر حاصل می‌شود تا در در پروتز باسن چون در پروتز باسن لیپوساکشن قابل انجام نیست .
اصول تعبیه پروتز باسن و انتخاب محل مناسب برای پروتز :

پروتز‌هایی که امروزه استفاده می‌شود با  ژل‌های سیلیکون پر شده‌اند و در شکل و اندازه‌های متفاوت عرضه می شوند.

سه منطقه آناتومیک برای تعبیه پروتز باسن وجود دارد :

  • زیر پوست
  • زیر عضله
  • داخل عضله ( بهترین محل)

الان بهترین محل برای گذاشتن پروتز باسن داخل عضلات باسن است، امروزه پروتز در داخل عضله گلوتیوس ماگزیموس گذاشته می شود و باید ۲تا۳ سانتیمتر عضله در زیر  حفره پروتز وجود داشته باشد تا از عصب سیاتیک محافظت کند و همین مقدار عضله در بالای پروتز وجود داشته باشد، چون در آماده کردن حفره فیبرهای عضلانی پاره می‌شوند خطر تشکیل سروما و لخته وجود دارد.

 

 

تهران :میدان ونک، ابتدی ولیعصر به سمت شمال ، خیابان صانعی پشت دادگاه خانواده پلاک ۳۳ ساختمان پزشکان صدف طبقه سوم شرقی واحد ۳۰ مراجعه با وقت و هماهنگی قبلی

روزهای مراجعه : دوشنبه

تلفن تماس : ۸۸۱۹۲۶۱۱-۰۲۱

  • کرج : چهارراه طالقانی کوچه مرجان کلینیک پاستور مراجعه با وقت و نوبت قبلی

    روزهای مراجعه : یکشنبه و سه شنبه

    تلفن تماس : ۳۲۲۶۵۵۶۹-۰۲۶

  • با عضویت در خبرنامه میتوانید از آخرین مطالب و مقالات تخصصی و همچنین تخفیف های مناسبی و فصلی آگاه شوید