جراح پلاستيك و زيبايي
فوق تخصص جراحي ترميمي و دست

مطب تهران : ۸۸۱۹۲۶۱۱-۰۲۱

مطب کرج : ۳۲۲۶۵۵۶۹-۰۲۶

جراحی بینی

ماورانت

جراحی بینی یکی از روش‌های پرکاربرد و موثر در جراحی زیبایی است که به تغییر شکل و اندازه بینی به منظور بهبود ظاهر ظاهری شخصیت فرد می‌پردازد. این جراحی نه تنها به جلوگیری از مشکلات تنفسی مرتبط با بینی می‌پردازد بلکه به ایجاد تناسب و تعادل در چهره نیز کمک می‌کند.

در حین جراحی بینی چه می گذرد؟

درحین عمل جراح برای رسیدن به استخوان و غضروف بینی، بینی را می شکافد. این شکاف ها معمولا درون بینی انجام می شوند، به همین دلیل بعد از عمل معلوم نیستند. بسته به خواسته های بیمار و هدف عمل ممکن است کمی استخوان یا غضروف برداشته شوند و یا از بخش های از بدن یا مواد مصنوعی لایه ای به بینی اضافه شود. بعد از اینکه جراح استخوان و غضروف  بینی را به شکل دلخواه در آورد، پوست و لایه ها را دوباره بر روی بینی می کشد. بعد از اینکه جراحی تمام شد تراشه ای برای کمک به حفظ شکل بینی در طول مدت بهبود پس از عمل بر روی بینی قرار می گیرد. همچنین ممکن است پک های مخصوص بینی برای کمک به حفظ شکل بینی، درون بینی قرار بگیرند.

عمل بینی را می توان هم با بیهوشی کامل و هم با بیهوشی موضعی انجام داد. بعد از انجام این عمل عموما می شود بیمار را مرخص کرد، اما معمولا بیمار را یک شب در بیمارستان نگه می دارند.

جراحانی که عمل زیبایی بینی انجام می دهند عموما می باسیت جراح پلاستیک یا گوش و حلق و بینی باشند.

 

مراحل جراحی بینی

شما برای انجام جراحی بینی باید مراحل زیر را طی کنید.

۱. مشاوره و بررسی

در این مرحله، پزشک مشاوره‌ای دقیق با شما داشته و ویژگی‌ها، تاریخچه پزشکی، و انتظارات شما را بررسی می‌کند.

۲. برنامه‌ریزی جراحی

پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات، یک برنامه جراحی سفارشی برای شما تدوین می‌شود که شامل نحوه تغییرات در بینی و تکنیک‌های جراحی است.

۳. عمل جراحی

جراحی بینی ممکن است شامل اصلاح غضروف‌ها، کمربندی بینی، یا ترمیم ساختار استخوانی باشد. این جراحی معمولاً زیر نظر یک تیم پزشکی مجرب انجام می‌شود.

۴. بازیابی و مراقبت پس از جراحی

پس از جراحی، مراحل بازیابی شامل استفاده از داروها، استفاده از پنبه یخ، و پیروی از دستورالعمل‌های پزشک می‌شود. نیاز به استراحت و مراقبت مداوم در این مرحله حائز اهمیت است.

 

نکات مهم قبل از عمل جراحی بینی

– مدتی قبل از تاریخی که برای جراحی خود در نظر گرفته اید برای گرفتن وقت عمل مجددا تماس بگیرید .
– خوردن آسپرین و ترکیبات مشابه آن را شامل مسکنهای غیر استروئیدی نظیر مفنامیک اسید ، دیکلوفناک و … که مانع از بند آمدن خون می شود از ۲ هفته قبل قطع نمایید و با مشورت با پزشک خود داروی مسکن مناسب را جایگزین نمایید و در موارد ضروری از استامینوفن استفاده نمایید .
– نیکوتین موجود در سیگار موجب تنگی رگ ها و اختلال در گردش خون می شود که نتیجه آن تاخیر در بهبودی زخم های پس از عمل می باشد . بنابراین بهتر آن است که حداقل از ۲ هفته قبل از جراحی از کشیدن سیگار خودداری نمایید .
– ترتیبی دهید که شخصی شما را در روز عمل و پس از عمل در بیمارستان همراهی نماید و شمار را به منزل برساند .
– از ۸ ساعت قبل از خوردن و آشامیدن خودداری نمایید و صبح روز عمل ناشتا بدون آرایش و زیورآلات به بیمارستان مراجعه نمایید .
– هرگونه داروی خاصی مصرف می کنید و یا اگر دچار بیماری خاصی هستید قبل از عمل مرا از آن مطلع نمایید . از پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان خودداری کنید . استفاده از لباسهای دگمه ای که به راحتی پوشانیده می شود توصیه می گردد .

 

روش عمل جراحی بینی 

روش عمل جراحی بینی به طور اختصار و به زبان ساده شامل برداشتن مقادیری از غضروف ها و استخوان های اضافی است که باعث کاهش زیبایی بینی بوده و همچنین جابه جایی آنها و یا تغییر دادن در زوایای قرار گرفتن غضروف ها و استخوان ها و تقویت قسمت های غضروفی و استخوانی ضعیف برای ایجاد ساختاری زیبا در بینی که با تکنیک های محافظه کارانه (nondestructive ) انجام می شود .

به واسطه خروج ترشحات همراه با خون و اخلاط از مجاری بینی تا حدودی انسداد سوراخ های بینی اتفاق می افتد که طبیعی است و با شستشوی بیشتر با سرم فیزیولوژی به تدریج  راه تنفس از طریق بینی باز می شود .

پس از عمل تنها یک قالب ظریف پلاستیکی روی بینی قرار می گیرد که پس از ۵ تا ۷ روز برداشته می شود.

 

مراقبتهای پس از عمل جراحی بینی

به هنگام ترخیص به شما نسخه دارویی داده خواهد شد که شامل آنتی بیوتیک ، مسکن و آنتی هیستامین می باشد . رژیم غذایی شما پس از عمل تنها به مدت ۲ روز غذاهای مقوی و نرم و بیشتر مایعات می باشد و پس از ۲ روز تغذیه به صورت عادی انجام شود .

پس از ترخیص از بیمارستان به استراحت در منزل به صورت نشستن و یا خوابیدن در بستر با ۲ بالش زیر سر بپردازید . بالا بودن سر به هنگام استراحت و خواب در ۲_۳ روز اول پس از عمل موجب کاهش تورم و درد می شود .

ناراحتی  و احساس درد در بینی و لب فوقانی به خصوص تا ۲۴ ساعت پس از عمل معمولا زیاد نیست ولی برای کاهش آن می توانید از داروهای مسکن تجویز شده استفاده نمایید .

خروج خونابه و ترشحات از بینی تا ۷۲ ساعت از زمان جراحی طبیعی و نرمال است و حتی ممکن است بیشتر هم به طول بیانجامد از ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت پس از عمل خروج خونابه رقیق تر شده به تدریج کاهش می یابد که با قرار دادن یک گاز زیر بینی از جاری شدن آن جلوگیری نمایید.

ترشحات  بینی و خونابه ها به هنگام تخلیه معمولا نزدیک سوراخهای بینی انباشته می شوند و اگر آنها را پاک نکنید به صورت لخته های خشک شده ای موجب بسته شدن سوراخ بینی می شوند .

شما به آسانی می توانید با استفاده از یک گوش پاک کن مرطوب بدون داخل کردن آن در بینی ، این ترشحات را پاک نمایید . پنبه گوش پاک کن را پس از مرطوب نمودن با سرم فیزیولوژی به آرامی روی لخته ها و ترشحات ابتدای بینی بغلتانید و آنها را پاک کنید . میتوانید برای نرم شدن لخته ها و ترشحات خشک شده روی محل بخیه ها از پماد ویتامین (آ) چشمی و یا جنتامایسین چشمی استفاده کنید .

از وارد کردن گوش پاک کن ، نوک انگشت و ناخن ، دستمال کاغذی و نظایر آن در بینی تا آخر عمر اجتناب کنید زیرا ممکن است به سوراخ شدن تیغه میانی بینی بیانجامد .

پس از ۷ روز اول بعد از عمل می توانید ۲ ساعت قبل از مراجعه برای برداشتن قالب به طور عادی دوش گرفته و حتی قالب بینی خود را خیس نمایید . اگرچه کبودی و خونمردگی های داخل چشم پس از عمل جراحی در همه بیماران اتفاق نمی افتد ولی پیدایش کبودی پس از عمل امری طبیعی است به ویژه اگر قسمتی از استخوانهای بینی برداشته و یا جا به جا شده باشد.

میزان این کبودی و زمان لازم برای از بین رفتن آن گوناگون و معمولا بسیار ناچیز است و پس از ۷ تا ۱۰ روز رفع خواهد شد .شدت و ضعف تورم بینی و کبودی پس از عمل به عواملی نظیر سن بیمار و جنس پوست و اقدامات مقتضی جراحی بستگی دارد و معمولا تا ۳ روز پس از عمل به حداکثر می رسد و پس از آن به سرعت کاهش می یابد . توصیه می شود برای کاهش تورم و کبودی در چند ساعت اول بلافاصله پس از عمل و کمپرس یخ در گوشه های چشم و پیشانی استفاده نمایید و به هنگام استراحت دو بالش زیر سر قرار دهید . همچنین می توانید محل کبودی ها را با آرایش بپوشانید .

تورم اولیه بینی پس از جراحی در همان هفته اول بسیار کم خواهد شد ولی از نظر بهبود کامل تورم و شکل گیری بینی حداقل یک سال زمان نیاز دارد .

پس از جراحی تغییرات دلخواه بینی شما قابل مشاهده و آشکار است ولی در برخی قسمت های بینی ، خصوصا نوک بینی ، چون تورم تا چندین ماه به طول میانجامد . شکل اصلاح شده ی آن حداقل پس از چند ماه نمایان خواهد شد .حتی در بینی هایی که میزان تورم آنها بسیار ناچیز است نوک بینی تا چندین ماه در حال بهبودی و شکل گیری است و پیشرفت این تغییرات در ۶ تا ۸ هفته اول بسیار ناچیز می باشد . برای تمیز کردن بینی تنها با وارد کردن آب به بینی و فین ملایم اکتفا کنید و جسم خارجی به بینی وارد ننمایید .

غالبا پس از عمل جراحی ، احساس نفس کشیدن از بینی از لحاظ مقدار و جهت هوای استنشاقی تغییر قابل ملاحظه ای می نماید . گاهی اوقات بیماران این تفاوت را در تشدید میزان تنفس ابراز می دارند . همچنین در برخی موارد به دلیل تورم مخاط و پرخونی آن و یا انباشته شدن ترشحات ممکن است این تفاوت به شکل کاهش تنفس آشکار شود . احساس تنفس معمولا پس از چندین هفته به طور کامل تنظیم شده و بهبود می یابد و نیاز به استفاده از دارو نمی باشد .

پس از عمل از ورزش سنگین و فعالیت های شدید بدنی به مدت ۲ هفته پرهیز نمایید . همچنین به مدت ۲ هفته از فعالیت هایی نظیر بلند کردن اشیاء سنگین ، خم شدن یا پایین نگه داشتن سر به مدت طولانی جدا خودداری نمایید .

به هنگام جراحی ، پوست بینی از اسکلت غضروفی _ استخوانی آن جدا شده و بالا داده می شود و با دید مستقیم تغییرات مورد نظر در فرم بینی ایجاد می گردد . به همین دلیل اعصاب کوچک و ظریفی از پوست بینی دچار آسیب می شود و در نتیجه پوست بینی پس ار عمل حساس تر می شود .

این حساسیت چند هفته به طول می انجامد ولی به تدریج به حالت طبیعی باز میگردد . رفع بی حسی نوک بینی زمان بیشتری (۶  تا ۱۲ ماه ) نیاز دارد .زمانی که نوک بینی بی حس است و تورم دارد ممکن است احساس کنید بینی شما بزرگ شده که پس از کاهش تورم این احساس برطرف خواهد شد .
چسب زدن بینی پس از عمل جراحی

چسب  زدن بینی پس از عمل جراحی یکی از مراقبتهای مهم پس از عمل جراحی بینی می باشد که لازم است توسط جراح آشنا به جراحی پلاستیک بینی و یا شخص  مجرب انجام شود و مهترین نکته اینست که چسب زدن بینی در یک ماه اول خیلی مهم بوده حتما باید با حضور و ویزیت مداوم جراح پلاستیک باشد تا اگر ایراداتی در عمل جراحی وجود دارد بتوان با ماساژ آن را برطرف کرد اینطور که نصور می شود هر کسی میتواند بینی را چسب بزند تصور غلطی است . و ویزیت مداوم هفتگی در یک ماه اول کاملا ضروری می باشد.

 

 

سوالات پرتکرار عمل بینی

 

آیا رینوپلاستی عملی ساده است؟

خیر. رینوپلاستی عملی پیچیده است و این پیچیدگی به عوامل مختلفی بازمی‌گردد. بینی حالتی سه بعدی دارد که در مرکز صورت واقع شده است. تغییرات اعمال شده در طول رینوپلاستی اغلب بسیار جزئی هستند اما می‌توانند تغییری اساسی در چگونه به نظر رسیدن و کارکرد بینی ایجاد کنند. از آنجا که تغییرات جزئی هستند، حاشیه خطر و اشتباه نیز کمتر است.

آیا باید در بیمارستان بستری شوم؟

تقریباً تمام افراد در همان روز پس از عمل جراحی می‌توانند از بیمارستان مرخص شوند. در موارد نادری، چنانچه دچار حالت تهوع و یا مشکلات دیگری باشید، ممکن است یک شب ماندن در بیمارستان ضروری باشد.

دوره نقاهت چه مدت زمان می‌برد؟

برنامه‌ریزی کنید تا به مدت یک هفته از رفتن به محل کار یا مدرسه پرهیز کنید. طی هفته اول روز به روز احساس بهبودی بیشتری خواهید داشت. افراد معمولاً پس از گذشت یک هفته از عمل، احساس می‌کنند دوباره خودشان هستند.

آیا خطری وجود دارد؟

هر عمل جراحی با خطر همراه است. خوشبختانه خطرات رینوپلاستی اندک و عوارض آن بسیار نادر است. پزشک شما پیش از عمل در مورد مزایا و عواقب عمل با جزئیات صحبت خواهد کرد.

آیا بیمه عمل رینوپلاستی را پوشش می‌دهد؟

این عمل گاهی تحت پوشش بیمه قرار دارد اما به طور کلی چنین اتفاقی به سیاست بیمه بستگی دارد. پیش از اقدام برای عمل، مطب به شما کمک می‌کند تا نامه‌ای از سوی اداره بیمه دریافت کنید. البته که این نامه تضمینی بر تحت پوشش‌ بودن عمل نیست. گاهی بیمه تنها بخشی از هزینه‌های جراحی بینی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

هزینه عمل رینوپلاستی چقدر است؟

هزینه این عمل به موارد بسیاری بستگی دارد؛ مواردی همچون میزان پیچیدگی عمل، مهارت و تجربه پزشک جراح و موقعیت جغرافیایی.

آیا عمل رینوپلاستی دردناک است؟

برای بسیاری از افراد خیر. یک روز پس از عمل جراحی، بسیاری از افراد به دردی که داشته‌اند، از ۱۰ نمره، نمره‌ای بین صفر تا ۴ داده‌اند.

تا چه مدت کبودی روی بینی وجود خواهد داشت؟

کبودی امری نادر است. چنانچه کبودی جزئی داشته باشید، معمولاً تا یک هفته یا کمی بیشتر برطرف می‌شود.

 

 

#

تهران :میدان ونک، ابتدی ولیعصر به سمت شمال ، خیابان صانعی پشت دادگاه خانواده پلاک ۳۳ ساختمان پزشکان صدف طبقه سوم شرقی واحد ۳۰ مراجعه با وقت و هماهنگی قبلی

روزهای مراجعه : دوشنبه

تلفن تماس : ۸۸۱۹۲۶۱۱-۰۲۱

  • کرج : چهارراه طالقانی کوچه مرجان کلینیک پاستور مراجعه با وقت و نوبت قبلی

    روزهای مراجعه : یکشنبه و سه شنبه

    تلفن تماس : ۳۲۲۶۵۵۶۹-۰۲۶

  • با عضویت در خبرنامه میتوانید از آخرین مطالب و مقالات تخصصی و همچنین تخفیف های مناسبی و فصلی آگاه شوید