تومور گلوموس

تومور گلوموس ( Glomus Tumor ) :

ضایعه دردناک بستر ناخن

آیا تاکنون دچار ضایعه دردناک بستر ناخن خود شده اید بدون اینکه چیزی را مشاهده کنید؟
بله بیمارانی هستند به علت دردناک بودن بستر ناخن و حساس بودن آن به سرما مراجعه می کنند و ممکنه قبل از مراجعه به جراح ترمیمی یا جراح دست به پزشکان متعدد مراجعه کرده و حتی در تعدادی از موارد ناخن آنها را کشیده باشند، بله این شرحال بیمارانی است که به علت تومور گلوموس به ما مراجعه می نمایند.
تومور گلوموس تومور خوش خیم خیلی نادری است که ناشی از گلوموس بادی (Glomus Body) بوده و به طور عمده زیر ناخن در نوک انگشتان دست و یا در موارد نادر انگشتان پا یافت می شود، اینها کمتر از ۲٪ از تومورهای بافت نرم را تشکیل می دهند.
تومور گلوموس برای اولین بار توسط هویر در سال ۱۸۷۷ شرح داده شد، در حالی که اولین توصیف بالینی کامل توسط ماسون در سال ۱۹۲۴شرح داده شد.
از لحاظ بافت شناسی، تومورهای گلوموس از یک سرخرگ آوران، و عروق ارتباطی، و venule ساخته شده اند. تومورهای گلوموس دارای سلول های عضلات صاف بوده و تنظیم کننده حرارت گلوموس بادی پوست را به عهده دارند و در دست معمولا بصورت یک توده کوچک دردناک در زیر ناخن تظاهر پیدا میکند. این تومورها در گوش میانی هم مشاهده می شود و یک سوم تومورهای گلوموس زیر سن بیست سالگی مشاهده می شوند.

علایم بالینی تومور گلوموس :

درد این تومور با فشار به آن و یا در سرما بیشتر میشود. بطور مثال در هوای سرد درد بشدت افزایش میابد. اندازه تومور معمولا در حد ۶-۲ میلیمتراست.
در این تومورها گرچه ظاهر ناخن معمولا طبیعی است گاهی اوقات ناخن روی تومور کمی برجسته میشود و گاهی اوقات تومور به رنگ آبی در زیر ناخن دیده میشود.
احتمال بد خیم شدن این تومور ها بسیار نادر است، و از نظر شیوع این تومورها در خانمها شیوع بیشتری داند. است ولی نوع بدخیم بالای دو سانتی بوده و معمولا در مخاط و یا زیر فاشیا دیده می شوند.

درمان تومور گلوموس با جراحی ( Glomus Tumor Treatment ) :

درمان این تومور انجام عمل جراحی است. در عمل جراحی ناخن برداشته شده و در زیر آن با برش طولی در بستر ناخن تومور برداشته میشود و بستر ناخن ترمیم شده و ناخن مجددا در جای خود قرار داده می شود ناخن بستر مناسبی برای رشد داشته باشد. ناخن بعد از چند ماه مجددا رشد کرده و معمولا مشکل خاصی ایجاد نمیشود. اگر تومور در حین جراحی بطور کامل خارج نشود ممکن است پس از مدتی مجددا عود کند. عود در بیست درصد موارد دیده میشود، در جراحی این بیماران باید ظرافت زیادی به خرج داد و بهتر است با بزرگنمایی میکروسکوپیک انجام و تا حد امکان تومر بصورت کامل خارج شود.

تومور-گلوموس-بستر-ناخن

برای مطالعه بیشتر در مورد تومر بستر ناخن