جراح پلاستيك و زيبايي
فوق تخصص جراحي ترميمي و دست

مطب تهران : ۸۸۱۹۲۶۱۱-۰۲۱

مطب کرج : ۳۲۲۶۵۵۶۹-۰۲۶

جراحی صدمات سوختگی

ماورانت

سوختگی و صدمات ناشی از آن


ﻫﺮﮔﺎه اﻧﺮژی درﯾﺎﻓﺘﯽ ﺑﺪن ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ آن در ﺟﺬب ﺑﺎﺷﺪ ، ﺻﺪ ﻣﺎﺗﯽ  ﺑﻮﺟﻮد ﻣﯽ آﯾﺪ ﮐﻪ آن را ﺳﻮﺧﺘﮕﯽ ﻣﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ . در واﻗﻊ ﺳﻮﺧﺘﮕﯽ ﺿﺎﯾﻌﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﺛﺮ ﺣﺮارت ﺷﺪﯾﺪ ، ﻣﻮاد ﺷﯿﻤﯿﺎ ﯾﯽ ، ﺟﺮﯾﺎن ﺑﺮق ، ﺗﺎﺑﺶ اﺷﻌﻪ در ﭘﻮﺳﺖ و ﻏﺸﺎء ﻣﺨﺎﻃﯽ اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮔﺮدد . ﺑﻪ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی ﻧﺎﺷﯽ از ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﭘﻮﺳﺖ و اﻧﺪام ﻫﺎی ﺳﻄﺤﯽ ﺑﺪن ﺑﺎ ﺣﺮارت ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﯾـﺎ ﻏﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺳﻮﺧﺘﮕﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد .

سوختگی یکی از صدماتی هست که به علل مختلف ایجاد می  شود که شایعترینها آنها سوختگی به علت آب جوش در منزل می باشد بیشتر در اثر بی احتیاطی والدین و جاسازی نامناسب وسایل برفی مانند سماور و یا کتری ایجاد می شود .

سوختگی عبارت است از هر گونه آسیب به پوست , مخاط و بافتهای زیر پوست که با حرارت مستقیم یا غیر مستقیم ایجاد می شود .پوست بعنوان یک  سد در برابر نفوذ عوامل بیماریزا و اجسام خارجی عمل می کند و مانع از خارج شدن مایعات بدن می گردد ولی زمانی که سو ختگی روی می دهد , این اعمال بدرستی انجام نگرفته و مشکلاتی به وجود می آید .

آسیب های پوست معمولا در دما ی کمتر از۴۳ درجه سانتیگیرد ایجاد نمی شود . درجه حرارت های بین ۴۴ تا ۵۵ درجه آسیب قابل ملا حظه ای به بافتهاوارد می آورد . درجه حرارتهای بالاتر از ۵۶ درجه سانتیگراد , پروتئینهای بدن را منعقد کرده و ساختار پوست را در زمان کوتاهی تخریب می کند .

علل سوختگی

سوختگی به علل مختلف ممکن است اتفاق بیفتد که از آن جمله می توانیم اشعه خورشید, نقطه آتش, جریان برق در ولتاژی ها بالا حرارت مرطوب ناشی از بخار آب گرم, مواد مذاب, مواد داغ شده, مواد شیمیایی(اسیدها و بازها ), اشعه رادیو اکتیو و مواد منفجره جنگی را نام ببریم. سوختگی ها را بر اساس عامل ایجاد به چهار نوع تقسیم می کنند:
۱- سوختگی های حرارتی
۲- سوختگی های شیمیایی
۳- سوختگی های الکتریکی
۴- سوختگی های تابشی

درجه سوختگی

سوختگی درجه اول (سطحی ) : این سوختگی تنها لایه خارجی پوست را متاثر می سازند و با قرمزی, تورم خفیف, حساس بودن و درد, بدون وجود تاول مشخص می شود و با درمان مناسب ظرف دو تا پنج روز بدون بر جای ماندن اثر (اسکار سوختگی) بهبود می یابد و نمونه آن آفتاب سوختگی می باشد که معمولا با پوست اندازی بهبود می یابد.
سوختگی درجه دوم (به دو درجه عمقی و سطحی تقصیم می شود): این سوختگی تمام لایه خارجی پوست را در بر می گیرد و به لایه داخلی پوست هم کشیده می شود. تشکیل تاول, تورم, ترشح مایع و درد شدید مشخصه سوختگی درجه ۲ به شمار می آید.
بهبودی سوختگی همراه با اثر (اسکار ) کم بوده و با درمان مناسب حدوداً در عرض حدود ۳ هفته الیتام می یابد.
سوختگی درجه سوم (تمام عمق پوست ): این سوختگی شدید به تمام لایه های پوست و به داخل چربی زیر پوست , عضلات و استخوانها گسترش می یابد, تغییر رنگ (به رنگ ذغالی, سفید یا قرمز آلبالویی ), چرمی شدن, سوختن پوست, ظاهر خشک, درد شدید یا عدم وجود درد(به علت سوختن پایانه های حسی درد) از مشخصات این نوع سوختگی به شمار می آید.
بهبودی مناسب پوست وقسمت آسیب دیده نیازمند پیوند پوستی از مناطق سالم است. در این نوع سوختگی , شوک و از دست رفتن مقادیر زیادی از مایعات بدن روی می دهد.

وسعت سوختگی

وسعت سوختگی به صورت درصدی از کل سطح بدن بیان می شود. به مقدار سطحی از بدن گفته می شود که دچار آسیب گردیده، به طور کلی هرچه سطح وسیعتری از بدن دچار سوختگی باشد، وخامت حال مصدوم بیشتر خواهد بود.
برای تعیین وسعت سوختگی از قانون نه  و کف دست استفاده می شود.
قانون کف دست: کف دست خود مصدوم برابر ۱ درصد از وسعت سوختگی می باشد
بر طبق این قانون ۹ تایی:

در بزرگسالان: هر قسمت از بدن به ضرایبی از نه تقسیم می شود که به شرح زیر می باشد:

· سر و گردن ۹%
· هر دست ۹%
· هر پا ۱۸%
·  جلوی تنه ۱۸%
· پشت تنه ۱۸%
. ناحیه تناسلی ۱%

این قانون در مورد کودکان نیز صادق است ولی در قسمت سر و اندام تحتانی کمی متفاوت می باشد به شرح زیر:

·  سر و گردن ۱۸%
· هر دست ۹%
· هر پا ۵/۱۳%
. جلوی تنه ۱۸%

.پشت تنه ۱۸%

  درصد سوختگی در کودکان

مثال: کودک ۵ ساله به علت سوختگی با آب جوش در تمام قسمت جلوی تنه و کل یک اندام فوقانی و تحتانی مراجعه کرده, درصد سوختگی او چیست؟
درصد۵/۴۰ = ۵/۱۳ +۹ +۱۸

اقدامات اولیه در سوختگی ها

-اولین اقدام کنترل و مهار آتش سوزی و دور کردن مصدوم از منطقه ایجاد کننده سوختگی می باشد.
لباسها، انگشتر، ساعت، دستبند و … را از تن مصدوم خارج کنید
– ناحیه سوخته را حداقل ۱۰ دقیقه در آب سرد و ترجیحاً استریل غوطه ور کنید. این کار فقط برای حدود ۴۵ تا ۳۰ دقیقه بلافاصله بعد از سوختگی موثر است و درد را هم تسکین می دهد.
– روش انجام سرد کردن قسمت سوخته به این صورت است که جریان آب سرد را از بالای محل سوخته به سمت سوختگی هدایت کنید. این روش را برای نواحی سوختگی وسیع(بیشتر از ۲۰%) استفاده ننمائید. زیرا احتمال عفونت را افزایش می دهد.
– در سوختگی شدید، به مصدوم اکسیژن بدهید. بیشتر افرادی که  دچار سوختگی می شوند، در اثر استنشاق دودهای حاصله خفه می شوند لذا دادن اکسیژن با حجم زیاد (۶ لیتر در دقیقه)به مصدوم کمک شایانی خواهد کرد.
– سریعاً عوامل تعیین کننده اهمیت سوختگی را تعیین نمائید و قسمت سوخته را با استفاده از پانسمان خشک و استریل بپوشانید. هرگز از پمادهای آنتی بیوتیک جهت سوختگیها استفاده ننمائید و تاولها را نترکانید.
اگر فاصله مصدوم تا مرکز کمتر از ۲۰ دقیقه باشد، وقت را برای ارزیابی طولانی یا پانسمان کامل او تلف ننمائید.

تاولها

به تجمع مایعات به صورت یک حباب زیر پوستی که قابل رویت باشد، تاول گویند و علائم آن عبارتند از:
– تجمع مایع زیر پوست به صورت یک حباب
– درد در اثر لمس یا فشار
– تورم و قرمزی دور تاول
اقدامات و کمکهای اولیه در مورد تاول
۱-تاولهای کوچک را با استفاده از محلول ضد عفونی و گاز استریل پانسمان نموده و بپوشانید.
۲- تاولهای بزرگ نیز می بایست پانسمان و بانداژ شوند و تا حد امکان جلوی ترکیدن تاولها را بگیرید.
۳-چون گاهی تاولها ممکن است دردناک باشد و در شرایط غیر استریل و آلوده و در حین کار بترکد و یا تاول بیش از ۲ سانتی متر مربع قطر داشته باشد، لذا در شرایط استریل با استفاده از یک سر سوزن استریل مایع آن را تخلیه نمائید.
سوختگی حرارتی
این سوختگی در اثر تماس یک منبع ضعیف یا قوی انرژی حرارتی با بدن ایجاد
می گردد.

سوختگی شیمیایی

بسیاری از مواد شیمیائی مانند اسیدها و بازها(مانند مواد پاک کننده قوی) در اثر تماس با بدن می توانند باعث ایجاد آسیبهای جزئی یا شدید بافتی شوند.
سوختگی ناشی از مواد شیمیائی تا زمانی که بوسیله بافت غیر فعال شود یا خنثی گردد و یا با آب رقیق شود، ادامه یافته و به بدن آسیب می رساند. ممکن است روند سوختگی برای زمان طولانی بعد از تماس اولیه ادامه پیدا کند.
سوختگیهای قلیائی جدی تر از سوختگیهای اسیدی هستند. زیرا مواد قلیائی بیشتر در بدن نفوذ می کنند و مدت زمان بیشتری فعال باقی می ماند. در حالیکه مواد اسیدی پس از سوزاندن یک لایه از پوست و انعقاد پروتئینهای پوست بر روی لایه ای که خود تشکیل داده اند میمانند و در عمق بدن نفوذ نمی کنند.

اقدامات و کمکهای اولیه در سوختگی های شیمیایی

در تمام سوختگیها (خواه اسیدی و خواه قلیائی) قسمت آلوده را با مقادیر زیاد آب بشوئید. در سوختگیهای اسیدی و قلیائی آسیب عمدتاً ظرف ۳ دقیقه بعد از تماس مصدوم با ماده شیمیایی ایجاد می شود. بنابراین شستن قسمت سوخته مصدوم در اولین دقایق بعد از تماس آسیب را کاهش می دهد.
درآوردن لباسهای آلوده، امکان مواجه پوست با مواد شیمیایی جذب نشده را کاهش می دهد. این کار را زمانیکه در حال شستن سوختگیهای مصدوم هستید انجام دهید. آب را بدون هیچ فشاری به کار ببرید زیرا فشار آب باعث نفوذ مواد شیمیایی به قسمتهای عمقی تر بافتها می شود. از آب روان استفاده کرده و بدن را با فشار کم و جریان ملایم به مدت زیاد شستشو دهید.

سوختگی های الکتریکی ( برق گرفتگی)

برق گرفتگی یکی از عوامل تهدید کننده حیات محسوب می شود. حتی با وجود فقط یک شوک الکتریکی خفیف، مصدوم میتواند دچار صدمات داخلی شدید شود. جریان ۱۰۰۰ ولت یا بیشتر به عنوان ولتاژ بالا محسوب می شود ولی جریان ۲۲۰ ولت خانگی هم می تواند مرگ آفرین باشد.  بیشتر سوختگیهای الکتریکی، سوختگی درجه سه هستند.

مکن است در اثر عبور جریان الکتریکی از بدن سوختگی ایجاد گردد.نواحی قابل رویت آسیب دیده عمدتاً در نقاط ورود و خروج جریان برق می باشند هر چند که در مسیر جریان یعنی در درون بدن مصدوم نیز مسیری از آسیب دیدگی داخلی وجود خواهد داشت.موقعیت و جهت قرار گیری زخم های محل ورود و خروج جریان می تواند شما را از وسعت احتمال آسیبهای پنهان و همچنین میزان احتمال بروز شوک آگاه سازد. در اثر اصابت رعد و برق و یا تماس با جریان برق ولتاژ بالاو یا پایین ممکن است سوختگی بروز نماید شوک حاصله از جریان الکتریکی می تواند باعث ایست قلبی گردد اگر مصدوم بیهوش باشد ضروری ترین اولویت برای شما به کار بستن الفبای احیا می باشد البته پس از آنکه مطمئن شده باشید که امنیت کافی برای شروع و انجام اقدامات برقرار می باشد.

سوختگی های ناشی از رعد وبرق

نگرانی اصلی در مورد آسیبهای ناشی از رعدوبرق، احتمال ایجاد ایست قلبی یا تنفسی است. اکثراً رعدوبرق مستقیماً به یک مصدوم برخورد نمیکند بلکه ابتدا به اماکن مجاور اصابت کرده و سپس به مصدوم  بر می خورد.
توصیه های ضروری در زمان وقوع رعدوبرق:
۱- زیر درختان تک و بلند در مناطق باز قرار نگیرید.
۲- از قرار گرفتن در مناطقی که صاعقه را به خود می گیرد مانند ایستادن روی تپه بپرهیزید.
۳- از آبهای سرباز دوری کنید.
۴- وسایل فلزی را از خود دور کنید.
۵- از دوچرخه یا موتورسیکلت پیاده شوید.
۶- از سیم برق و خطوط فلزی دوری کنید.
۷- چمباتمه بزنید ولی روی زمین دراز نکشید.

درمانهای غیر جراحی اسکار های سوختگی

 راه های مختلف جراحی و غیرجراحی برای درمان اسکارهای سوختگی وجود دارد . پزشکان و بیماران برحسب شرایط ، تصمیم به انجام یک یا چند روش ترکیبی برای این درمان ها می گیرند . درمان های غیرجراحی می توانند از انجام اعمال جراحی جلوگیری و یا یک عمل جراحی وسیع را به عمل کوچکتری تبدیل نمایند . اقدامات غیرجراحی شامل وارد آوردن فشار یا استفاده از بانداژها یا لباس های فشارنده ، ایجاد کشش های طولانی مدت بر روی اسکار، استفاده از پوشش های سیلیکانی ، ماساژ تراپی ، تزریق موادی به داخل اسکار ، سرما درمانی و غیره می باشد که در ذیل به این موارد پرداخته شده است :

فشار و پوشش های فشارنده :

   سالهاست که استفاده از فشار بر روی اسکار به عنوان یک روش درمانی پذیرفته شده است اگرچه هنوز مطالعات کنترل شده دقیق برای اثرات واقعی لباس های فشارنده بر روی اسکار وجود ندارد . به علاوه ساز و کار دقیق درمان های فشاری و چگونگی عملکرد آن ناشناخته است . تئوری های موجود شامل این موارد است :  ۱- کمک به چیده شدن مجدد کلاژن ها به صورت خطی و موازی . ۲- کاهش جریان خون اسکار و به تبع آن افزایش فعالیت آنزیم کلاژناز که سبب تخریب کلاژن های اسکار  می گردد . ۳- کاهش تورم در ناحیه . ۴- تخریب فیبرو بلاست ها . ۵- کاهش سنتز و ساخته شدن کلاژن ها .

   با این حال هنوز هم اثرات فشار بر روی اسکار به طور گسترده موضوع تحقیقات مختلف می باشد و یکی از درمان های استاندارد بالینی برای اسکارهای سوختگی محسوب می گردد . زخم های سوختگی که طی مدت کمتر از ۲ هفته ترمیم شده اند از نظر استانداردهای درمانی نیازی به درمان های فشارنده ندارند . زخم هایی که بین ۱۴ تا ۲۱ روز ترمیم شده اند دارای ریسک بالاتری هستند . در این موارد و در مواردی که از گرافت پوستی استفاده شده است لازم است درمان فشارنده انجام شود . در موارد پرخطری چون کودکان ، افراد دارای سابقه اسکار و افرادی که پوست تیره دارند بهتر است حتی درصورتیکه زخم طی کمتر از ۲ هفته بهبود یافته باشد از درمان های فشاری استفاده شود . این نوع درمان باید هر چه زودتر شروع شود . در واقع اعتقاد بر این است که به مجردیکه پوست بیمار بتواند فشار ناشی از درمان را تحمل کند باید این کار صورت گیرد . بانداژهای الاستیک ، گریپ های خودچسب، دستکش های مخصوص و بانداژها و اسپلنیت های مناسب دیگر می توانند به کار گرفته شوند . این وسایل را می توان حتی بر روی لباس یا پوشش های دیگر نیز به منظور به حداقل رساندن آسیب به پوست تازه به کار برد . از لباس های فشارنده نیز هر چه زودتر باید استفاده کرد . این نوع لباس ها به صورت آماده توسط کارخانجات مختلفی ساخته شده اند و در طرح و سایزهای متنوع وجود دارند برخی از این لباس ها در لایه درونی خود پوشش های سیلیکونی و نرمی دارند که برای حداقل رساندن آسیب بافتی و کمک به نرم شدن اسکارها طراحی گردیده است . در شرایط عدم دسترسی می توان این نوع پوشش ها را به صورت سفارشی دوخت . بهتر است این لباس ها به طور دائم پوشیده شوند غیر از مواردی که بیمار از مرطوب کننده های پوست استفاده می کند و یا به حمام می رود . همچنین بهتر است هر ۳ ماه یکبار از لباس های جدید استفاده شود تا فشار لازم همچنان باقی بماند . حداقل زمان پوشیدن لباس های فشارنده ۸-۶ ماه و معمولاً به مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه است . لایه داخلی لباس های فشارنده از لحاظ عملکرد این لباس ها بسیار مهم است و شامل موادی چون الاستومر ، فوم ، سیلیکون پوشش ژل ، وترموپلاستیک است . در ابتدای کار ، بیمار چند ساعت در روز ازین لباس ها استفاده می کند و این زمان به تدریج تا ۲۴ ساعت افزایش می یابد . در صورت هرگونه آلرژی به این پوشش ها باید استفاده از آن قطع گردد .

سیلیکون :

   سیلیکون به صورت ورقه و یا ژل مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به تنهایی و یا همراه با پوشش های فشاری بکار رود . مکانیسم های متعددی برای چگونگی تأثیر این ماده عنوان شده است که شامل : آبرسانی ، ایجاد فشار ، تغییرات حرارتی ، انتقال اکسیژن و جذب ماده سیلیکونی توسط بافت است . با این حال هنوز ساز و کار دقیق اثر این ماده ناشناخته است . پوشش های سیلیکونی را باید به مدت حداقل ۲ ماه و روزانه حداقل ۱۲ ساعت ، مورد استفاده قرار داد . ژل و پوست باید کاملاً تمیز باشند و روزانه شسته و خشک شوند تا هم مؤثر باشند و هم از عوارضی چون راش پوستی ، خارش و حساسیت و ماسیدگی ممانعت گردد . بسیاری از لباس های فشارنده و ماسک های فشارنده صورت لایه داخلی سیلیکونی دارند .

استفاده از کشش و اسپلینت :

   کشش طولانی برای افزایش طول یک اسکار که دچار جمع شدگی است و عضو را نیز جمع می کند کاربرد دارد . ایجاد یک فشار ملایم به مدت طولانی بخصوص روی مفاصل ، می تواند به اصلاح کنتراکچر و جمع شدگی کمک کند . این امر با طراحی اسپلینت های مناسب یا گچ گیری های پیاپی و مسلسل انجام می شود و به خصوص در مواردی که زخم سوختگی درحال ترمیم است از جمع شدگی بعدی ممانعت می کند . برای فلکسیون دست و مچ می توان از این روش و پوشش های سیلیکونی همزمان استفاده کرد .

ماساژ بافت نرم :

   استفاده از ماساژ به عنوان یک روش غیرجراحی باعث کاهش حساسیت اسکار ، کاهش تورم و نرم کردن بافت می شود و در برخی موارد خارش را نیز کم می کند . بیمار می تواند از ماساژ دستی یا الکتریکی برای این منظور استفاده کند . این عمل باید ۳ تا ۵ بار در روز به مدت ۱۵ – ۱۰ دقیقه انجام شود .

تزریق به درون اسکار :

   تزریق استروئید ، به درون بافت اسکار تازه از رشد اسکار جلوگیری کرده یا اندازه آن را کوچک می کند . در مطالعات بسیاری دیده شده است که درمان همزمان و ترکیبی ، از تزریق درون ضایعه همراه با سیلیکون و یا بانداژهای فشارنده می تواند مؤثرتر باشد . البته تزریق این ماده درون اسکارهای خیلی وسیع به دلیل محدودیت تجویز امکان پذیر نمی باشد . تزریق باید با دوزه mg/m1 5-5/2  شروع شده و در صورت تحمل و عدم عارضه می توان در اوقات بعد آنرا افزایش داد . فاصله تزریق معمولاً ۴-۳ هفته می باشد . از تزریق  ۵FU  و اینترفرون نیز برای درمان اسکارهای کنترا کته استفاده شده است که در صورت نیاز در مقالات دیگری به آنها پرداخته خواهد شد .

 تزریق چربی در سوختگی

(برای بهبودی و ترمیم اسکار های ناشی از آن)

سلولهای بنیادی سلولهایی هستند که قابلیت تمایز به بیش از یک جمعیت را دارا می باشد .سلول های جنینی ومغز استخوان مهمترین منبع سلولهای بنیادی هستند ، اما استفاده از سلولهای جنینی ومغز استخوان کار دشواری است .
اخیرا محققان به این مهم دست یافته اند که بافت چربی درست مانند مغز استخوان یک منبع ایده آل برای سلولهای بنیادی می باشد .

چربی تصفیه شده واماده تزریق منبع غنی از سلولهای بنیادی می باشد که قابل تمایز به بیش از یک سلولی می باشد واین سلولهای بنیادی در بافت چربی است که می تواند در ترمیم والتیام اسکار سوختگی نقش ایفا کند .این سلولها قادرند علاوه بر ایجاد سلولهای مختلف ، سبب ایجاد عروق جدید شوند واین خود اساس استفاده از تزریق چربی در درمان اسکارهای کلوئید وهپیرتروفیک می باشد .

این روش در بهبود اسکارهای وسیع سوختگی بدن که هیچ گونه عمل جراحی نمی توان برای آنان انجام داد نیز کاربرد دارد .
ترکیب این روش با لیزر فرکشنال می تواند نتیجه را باز هم بهتر کند .در هرصورت نباید انتظار بهبودی صد در صد را داشت و بسته به نوع اسکار تکرار در جلسات بین ۲تا ۵ ماه جلسه می باشد .

تزریق چربی یک روش جدید و امیدوار کننده برای درمان اسکار های سوختگی می باشد دیده شده است تزریق چربی در بافت اسکار سوختگی، بهبود قابل توجهی در جنس و کیفیت پوست ، رنگ پوست الاستیسته ، ضخامت و نرمی پوست ایجاد می کند .

در افراد که دچار سوختگی صورت شده اند و چشم و یا دهان انها دچارکشیدگی به یک سمت و چسبندگی چانه به گردن و یا کشیدگی پره بینی شده اند تزریق چربی می تواند روش بسیار موثر و راحتی برای بهبود وضعیت آنان باشد. در این روش علاوه بر حذف هزینه های سنگین جراحی ،عدم نیاز به بستری نیاز به دوره نقاهت طولانی نیز ندارد .

تهران :میدان ونک، ابتدی ولیعصر به سمت شمال ، خیابان صانعی پشت دادگاه خانواده پلاک ۳۳ ساختمان پزشکان صدف طبقه سوم شرقی واحد ۳۰ مراجعه با وقت و هماهنگی قبلی

روزهای مراجعه : دوشنبه

تلفن تماس : ۸۸۱۹۲۶۱۱-۰۲۱

  • کرج : چهارراه طالقانی کوچه مرجان کلینیک پاستور مراجعه با وقت و نوبت قبلی

    روزهای مراجعه : یکشنبه و سه شنبه

    تلفن تماس : ۳۲۲۶۵۵۶۹-۰۲۶

  • با عضویت در خبرنامه میتوانید از آخرین مطالب و مقالات تخصصی و همچنین تخفیف های مناسبی و فصلی آگاه شوید