جراح پلاستيك و زيبايي
فوق تخصص جراحي ترميمي و دست

مطب تهران : ۸۸۱۹۲۶۱۱-۰۲۱

مطب کرج : ۳۲۲۶۵۵۶۹-۰۲۶

بهترین جراحی سینه آقایان برای ژنیکوماستی

ماورانت

ژنیکوماستی

بزرگی سینه مردان

به بزرگ شدن سینه در آقایان و یا پسران ژنیکوماستی گفته می شود که به طور معمول بر اثر بزرگ شدن خوش خیم
بافت سینه حاصل می گردد . این حالت سینه ی آقایان به دلیل عدم تعادل هورمون های تستوسترون و هورمون استروژن به وجود می آید .

ژنیکوماستی ممکن است نشانه ای از چاقی یا عدم تعادل هورمونی مانند اختلالات مختلف غدد درون ریز باشد که تولید تستوسترون را تحت تاثیر قرار میدهد. اختلال ناشی از کبد یک عارضه جانبی است که برای درمان سرطان پروستات، بار دیگر به دلیل تعادل استروژن در گردش خون افزایش میابد. درمان ژنیکوماستی بستگی به علت زمینه ای دارد.

بزرگ شدن بافت پستان در مردان حالتی است که به آن “ژنیکوماستی” Gynecomastia گفته می‌شود. ضخامت بافت طبیعی پستان در مردان، معمولاً کمتر از ۲/۵ تا ۳ سانتیمتر است، ولی در حالت ژنیکوماستی، بافت غدد پستان بزرگ می شود. بزرگی پستان ممکن است در یک سمت و یا در هر دو طرف ایجاد شود. ممکن است این افزایش اندازه سینه، موجب حساس‌شدن و دردناک شدن بافت پستان شود.

چرا ژنیکوماستی اتفاق می افتد ؟ و سینه مردان بزرگ می شود؟

اگر غده های پستان درآقایان بیش از اندازه و به طور غیر عادی رشد کند و در نهایت منجر به بزرگی غیر طبیعی سینه در مردان شود ، لازم است تا حتماً به پزشک مراجعه نمایند ، تا بررسی های لازم را انجام دهند .

در فرزندان پسر در نوزادی ، این وضعیت به دلیل هورمون های زنانه ی مادر ، اتفاق می افتد و در بزرگسالان چه در افراد مسن و چه در آقایان جوان این موضوع یک امر غیر طبیعی و به عنوان یک اختلال متابولیکی شناخته می شود .

در نوجوانان نیز ، این وضعیت باعث پریشان شدن ، پسرها خواهد شد ، البته اگر این بزرگی در نوجوانی ناشی از چاقی نباشد ، کم کم رشد پستان ها کاهش می یابد و  با گذشت چند سال به اندازه نرمال بر خواهد گشت .

غالباً ژینکوماستی تحت تاثیر اختلال در هورمون های جنسی و یا مصرف دارو هایی که میزان ترشح پرولاکتین را افزایش می دهند ، بروز می کند .

همچنین بین ۴ الی ۱۰ درصد از افراد مبتلا به ژنیکوماستی ، در اثر مصرف مواد مخدر دچار این بیماری شده اند .

ابتلا به بعضی از بیماری ها ، مانند نارسایی کبدی یا کلیوی نیز می تواند موجب بروز ژنیکوماستی شود .

برجستگی غیر طبیعی سینه ها در آقایان ممکن است در اثر هیپرتروفی ( پُر سازی ) بافت سینه ، بافت چربی در پستان و یا ترکیب این ها باشد ، به طور کلی اگر این برجستگی به دلیل میزان زیاد چربی باشد ، ژنیکوماستی نامیده می شود .

نمونه عکس قبل و بعد از عمل ژنیکو ماستی

ژنیکوماستی قیل و بعد از عمل

 

در حالت طبیعی، هورمون‌های جنس مخالف به مقدار بسیار کم در بدن زنان و مردان ترشح می‌شود. برخی داروهایی که بدون نسخه فروخته و مصرف می‌شوند، داروهای غیر قانونی، برخی داروهایی که برای افزایش حجم عضله و دوپینگ استفاده می‌شوند، برخی تومورها و بیماری‌ها می توانند موجب بزرگی بزرگ شدن بافت پستانها شوند.

مشکل بزرگ شدن پستان  آقایات در چه سنی شایع است؟

ژنیکوماستی بین پسران نوجوان (۱۳ تا ۱۹ سال) شایع است، طوری که ۶۵ درصد از پسران ۱۴ ساله، ژنیکوماستی دارند.بزرگی غدد پستان در پسران نوجوان بسیار رایج است. حدود یک سوم از این پسران در سن بلوغ دچار این وضعیت می شوند، ولی احتمال بروز این عارضه در بزرگسالی کمتر از یک درصد است. بزرگی غدد پستان اغلب خفیف و بدون درد است، اما یک ‌سوم از مردان در مورد حساس شدن آن اعتراض دارند.

تشخیص مشکل بزرگ شدن پستان مردان

معمولا علت بزرگ شدن غدد پستان قابل تشخیص است و در اکثر موارد به دلیل مصرف بعضی داروها و یا بیماری کبدی بروز می‌کند. اگر شما نوجوان هستید، احتمالاً به ‌انجام آزمایش نیازی ندارید و بزرگی پستان، طی دو تا سه سال، خود به خود برطرف خواهد شد، اما پسران بزرگ تر و مردان جوان ممکن است به آزمایش نیاز داشته باشند. در چنین مواردی ممکن است نوعی بیماری، عامل ایجادکننده این مشکل باشد.

درمان ژنیکوماستی سینه مردان

اولین قدمی که برای درمان ژنیکوماستی باید برداشت ، حذف عواملی که موجب بروز این مشکل شده اند ، می باشد . برای مثال اگر تحت تاثیر مصرف دارو یا مواد مخدر این معضل رخ داده ،  در ابتدا با قطع مصرف دارو یا مواد مخدر ، از پیشروی بیشتر آن باید جلوگیری کرد و پس از آن برای انجام جراحی اقدام نمود .

این نوع جراحی می تواند با بی حسی موضعی و یا تحت بیهوشی عمومی انجام شود ، که البته بیهوشی گزینه بهتری است و پس از آن به کمک یک ساکشن مناسب چربی اضافی را تخلیه کرد .

امکان دارد بیماری در یک یا هر دو سینه های آقایان ایجاد شود .

در ابتدا به حالت یک توده ی کوچک در زیر نوک سینه به وجود می آید که امکان دارد با لمس قابل تشخیص باشد .

به طور معمول بزرگ شدن سینه در آقایان آن ها را در معرض خطر قرار نخواهد داد اما احساس ناخوشایندی در آنها ایجاد خواهد کرد .

عواملی که منجر به ژنیکوماستی می شوند به شرح زیر می باشند :

 

  • تغییرات هورمونی که بر اثر بالا رفتن سن اتفاق می افتد .
  • زیاد شدن چربی بدن که منجر به افزایش سطح استروژن می گردد .
  • مصرف برخی دارو ها
  • ابتلا به بعضی بیماری ها
  • مواردی نظیر سندرم کلاین فلتر یا اختلالات در غده ی هیپوفیز که منجر به پایین آمدن سطوح تستوسترون می شوند .
  • غده ی تیروئید پرکار
  • ابتلا به بیماری های کبدی
  • وجود تومور در بیضه ، غده ی هیپوفیز یا غده ی آدرنال

برای درمان بزرگ شدن سینه در پسران چه باید کرد؟

در بسیاری از موارد، درمان خاصی مورد نیاز نیست. پزشک شما ممکن است هر ماه‌ اندازه پستان را پیگیری کند و تحت نظر داشته باشد. در ۹۰ درصد پسران نوجوان، ژنیکوماستی در مدت کمتر از سه سال خود به خود برطرف می‌شود. برخی اوقات با قطع مصرف دارویی که به ژنیکوماستی منجر شده ‌است مانند مواد دوپینگ ، مشکل برطرف می‌شود.

در موارد نادری، درمان‌های دارویی برای ژنیکوماستی استفاده می‌شوند، مخصوصا اگر درد و حساسیت وجود داشته باشد. درمان دارویی ممکن است بتواند بافت اضافی پستان را برطرف کند. گاهی برای از بین بردن بافت اضافی، جراحی انجام می‌شود.

اگر علت بزرگ شدن پستانها، بیماری یا تومور باشد، علت اصلی باید درمان شود.در اغلب مردان، ژنیکوماستی در هر دو سینه مشاهده می‌شود ولی اگر تنها یکی از سینه‌ها برآمده بود باید جهت معاینه دقیق‌تر به پزشک مراجعه شود.

هر افزایش بافت چربی، ژنیکوماستی نیست

برخی از پسران و مردان، در قفسه‌ سینه ی خود بافت چربی زیادی دارند و ممکن است این بافت چربی طوری به نظر برسد که ‌انگار پستانها بزرگ شده‌اند. به ‌این حالت “ژنیکوماستی کاذب” گفته می‌شود.

بعضی از مردان هم تنها به دلیل چاقی، دارای پستان های برآمده هستند، اما در بزرگی سینه به دلیل بزرگ شدن غدد سینه یعنی ژنیکوماستی، چاقی موثر نیست.غده دقیقا زیر نوک سینه متمرکز است، ولی چربی در کلیه مناطق سینه پخش می‌شود.

چه داروهایی که باعث ژنیکوماستی می شوند 

بعضی از مهم‌ترین داروهایی که باعث بروز این حالت می‌شوند عبارت‌اند از: دیگوکسین (لانوکسین) برای بیماری قلبی، اسپرونولاکتین (آلداکتون)، سایمتیدین بلوک‌کننده اسید معده، کتوکونازول (نیزورال) برای عفونت قارچی، فیناستراید (پروسکار) و داناستراید (اودارت) برای بزرگی پروستات.

لازم به ذکر است که داروهای مخدری نظیر آمفتامین، ماری جوانا و هروئین و بیماری کبدی ناشی از افراط در مصرف الکل نیز باعث بزرگ شدن پستان می‌گردند.

آیا سینه مردان هم ممکن است سرطانی شود؟

احتمالاً نه. سرطان پستان در مردان بسیار نادر است. توده‌ای که در اثر سرطان ایجاد شده باشد، معمولاً درست زیر نوک سینه ایجاد نمی‌شود.

خصوصیات و ماهیت بافت سرطانی با بافت حاصل از بزرگ شدن پستان در اثر ژنیکوماستی متفاوت است. سرطان پستان ممکن است موجب فرورفتگی پوست یا ایجاد ترشح خونی از سینه شود. پزشک شما می‌تواند نوع توده را تشخیص دهد و بفهمد که توده، سرطانی است یا نه.

اگر در مورد توده‌ سینه هر گونه سئوالی داشتید می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.در موارد مشکوک ممکن است نیاز به‌انجام ماموگرافی و یا نمونه‌برداری باشد. اغلب برآمدگی‌های پستان در مردان، غیر سرطانی است و مربوط به وضعیتی به نام ژنیکوماستی یا همان بزرگی غدد پستان است، اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق آن مشخص شود.

اگرچه سرطان پستان در مردان شایع نیست اما امکان‌پذیر است. در دنیا، حدود ۲۰۰۰ مرد در سال جاری مبتلا به سرطان پستان شناخته شده‌اند.

سرعت مرگ ناشی از سرطان پستان در مردان بیشتر از زنان است، یعنی حدود ۴۵۰ مرد در سال به دلیل سرطان پستان فوت می‌کنند و اما بزرگی غدد پستان در مردان چندان خطرناک نیست.


روشهای جراحی سینه در مردان 

ژنیکوماستی بر دو نوع تقسیم می شود :

  • افرادی که بافت سینه در آن ها عمدتا از جنس غددی است .
  • افرادی که بافت سینه آن ها عمدتا چربی است .

در نوع اول ابتدا برشی در حدود یک سانتی متر در زیر بغل و یا دور هاله ایجاد می شود و سپس با استفاده از وسایل مخصوصی بافت های غددی را از زیر پوست جدا می کنند و سپس بافت های جدا شده را توسط وسایل مخصوص دیگری از همان برش خارج می کنند .

در نوع دوم معمولا  از لیپولیز لیپوساکشن استفاده می کنند و ابتدا بافت های چربی نرم شده را خارج کرده و سپس از وسایل طراحی شده ی مخصوصی که در نوع اول برای بافت غددی استفاده می شد ،در نوع دوم برای خارج نمودن بافت های غددی باقی مانده به دنبال لیپوساکشن استفاده می شود .

زمان مناسب انجام جراحی سینه در مردان

  • به طور کلی هدف از انجام عمل ژنیکوماستی ترمیم وضعیت طبیعی سینه مردان و اصلاح بزرگی و بدفرمی های سینه مردان می باشد.
  • کاندیدای مناسب عمل ژنیکوماستی آقایانی هستند که دارای سلامتی کامل باشند و بزرگی سینه آن ها بر اثر عوارض مصرف داروی خاصی نباشد.
  • آقایان ابتدا باید به یک وزن پایدار رسیده باشند و رشد سینه هایشان تثبیت شده باشد.

اقدامات قبل از عمل ژنیکوماستی

  • اولین اقدام هر فرد انتخاب بهترین جراح سینه می باشد چرا که تاثیر بسزایی در ایجاد نتایج مطلوب و مورد رضایت دارد و سال ها زندگی فرد را تحت شعاع قرار می دهد.
  • بعد از اینکه فرد جراح سینه را انتخاب کرد می تواند به مطب وی مراجعه کند و نمونه کارهای جراح سینه را مشاهده نماید یا با بیماران حاضر در مطب صحبت داشته باشد و میزان رضایت آن ها را از انجام جراحی سینه جویا شود.
  • فرد باید انتظار خود از عمل جراحی سینه را بیان نماید و جراح سینه بعد از معاینه بالینی سینه دیدگاه کلی از نتیجه جراحی سینه به فرد خواهد داد و بهترین روش را برای جراحی زیبایی سینه انتخاب می کند.
  • چنانچه بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی استفاده می کنید حتما جراح سینه را مطلع سازید.
  • دو هفته قبل از عمل ژنیکوماستی از مصرف داروهای غیر ضروری از قبیل بروفن و آسپرین که موجب اختلال در انعقاد خون می شود خودداری نمایید.
  • به مدت دو هفته قبل از جراحی سینه از مصرف دخانیات و هر گونه مشروبات الکلی خودداری کنید.
  • آزمایشات لازم تجویز شده توسط جراح سینه را انجام دهید و روز جراحی سینه همراه خود داشته باشید.

مراقبت های بعد از عمل ژنیکوماستی

  • پس از انجام جراحی زیبایی سینه احساس درد و کوفتگی وجود دارد، اما این احساس درد تا حدی قابل تحمل است  و در صورت صلاحدید جراح  برای شما دارو تجویز می کند.
  • به مدت یک هفته از آنتی بیوتیک های خوراکی و تزریقی بعد از عمل ژنیکوماستی استفاده نمایید.
  • داشتن تورم بعد از جراحی سینه وجود دارد و طبیعی است و فرد متوجه تغییرات ایجاد شده نخواهد شد. این تورم با رعایت کردن نکات لازم برطرف شده و نتیجه را مشاهده خواهید نمود.
  • به مدت ۲ هفته از خوابیدن به روی شکم خودداری نمایید و و به صورت طاقباز بخوابید و با قرار دادن دو بالشت سر را بالاتر از حد معمول خود قرار دهید.
  • به مدت ۶ هفته بهتر است از گن مخصوص استفاده کنید، این گن از تکان خوردن و احساس درد جلوگیری می کند و همچنین موجب ازبین رفتن تورم تدریجی خواهد شد.
  • در این مدت سعی کنید از انجام فعالیت ورزشی که باعث ایجاد فشار در بالا تنه و شانه می شود پرهیز کنید.

نویسنده:دکتر کربلایی خانی

برای مشاهده نمونه های عمل شده  ژنیکوماستی می توانید از صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام ما بازدید فرمایید

                                                         
مشاهده برنامه های تلویزیونی دکتر کربلایی خانی در آپارات

   

تهران :میدان ونک، ابتدی ولیعصر به سمت شمال ، خیابان صانعی پشت دادگاه خانواده پلاک ۳۳ ساختمان پزشکان صدف طبقه سوم شرقی واحد ۳۰ مراجعه با وقت و هماهنگی قبلی

روزهای مراجعه : دوشنبه

تلفن تماس : ۸۸۱۹۲۶۱۱-۰۲۱

  • کرج : چهارراه طالقانی کوچه مرجان کلینیک پاستور مراجعه با وقت و نوبت قبلی

    روزهای مراجعه : یکشنبه و سه شنبه

    تلفن تماس : ۳۲۲۶۵۵۶۹-۰۲۶

  • با عضویت در خبرنامه میتوانید از آخرین مطالب و مقالات تخصصی و همچنین تخفیف های مناسبی و فصلی آگاه شوید